De Praatmaat Groep
Meertaligheidsproblematiek op scholen

Meertaligheidsproblematiek op scholen

Ondersteuning bij meertaligheidsproblematiek
Ondersteuning bij meertaligheidsproblematiek

Ondersteuning bij meertaligheidsproblematiek

Op school kunnen meertalige kinderen extra uitdagingen ervaren in hun taalontwikkeling. Het is soms lastig om te bepalen of er sprake is van een taalachterstand door meertaligheid, of van een onderliggend taalprobleem. Gelukkig zijn er middelen en aanpakken die hierbij kunnen helpen.

Externe ondersteuning en expertise
Externe ondersteuning en expertise

Externe ondersteuning en expertise

  • Onderwijsadviesdiensten / Expertisecentra
    • Zoals CED-Groep, Expertisecentrum Nederlands, of KPC Groep.
    • Bieden begeleiding, trainingen en advies op maat aan scholen over meertaligheid, NT2-onderwijs (Nederlands als tweede taal), en taalontwikkeling.
  • Samenwerkingsverband Passend Onderwijs
    • Elk samenwerkingsverband kan ondersteuning bieden bij leerlingen met speciale onderwijsbehoeften, waaronder taalproblemen door meertaligheid.
    • Ze kunnen ook budget vrijmaken voor extra begeleiding of expertise.
  • Gemeentelijke ondersteuning / Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)
    • Gemeenten bieden vaak programma’s of subsidies voor kinderen met taalachterstanden, bijvoorbeeld via de GGD of VVE-trajecten voor kleuters.
Interne ondersteuning en professionalisering
Interne ondersteuning en professionalisering

Interne ondersteuning en professionalisering

  • Leerkrachtondersteuning / intern taalbeleid
    • Scholen kunnen een taalbeleidsplan ontwikkelen gericht op meertaligheid, ondersteund door scholing voor leerkrachten.
    • Subsidies voor professionalisering kunnen soms via de schoolbesturen of samenwerkingsverbanden worden aangevraagd.
  • NT2-specialist in school
    • Het aanstellen van een NT2-leerkracht of het laten opleiden van een teamlid tot NT2-specialist is een effectieve stap.
    • Dit kan deels gefinancierd worden uit de reguliere lumpsum van de school of via extra gelden.
Financiële middelen en subsidies
Financiële middelen en subsidies

Financiële middelen en subsidies

  • Gelijke Kansen Alliantie (GKA)
    • Een initiatief van OCW dat scholen en gemeenten helpt bij het creëren van gelijke kansen, o.a. bij taalachterstand door meertaligheid.
    • Mogelijkheid voor co-financiering en pilots.
  • Schoolkracht-subsidie (indien weer beschikbaar)
    • Voor innovatieve onderwijsverbeteringen zoals het versterken van taalonderwijs bij meertalige leerlingen.
  • Inhaal- en ondersteuningsprogramma’s
    • Deze zijn grotendeels afgebouwd, maar er zijn nog soms potjes beschikbaar via gemeenten voor taalondersteuning.
  • Nationaal Programma Onderwijs (NPO-gelden)
    • Hoewel dit programma is afgebouwd, hebben sommige scholen nog middelen over die ze kunnen inzetten voor taalondersteuning en NT2-onderwijs.
  • Extra ondersteuning via DUO-indicatoren
    • Scholen ontvangen extra middelen voor leerlingen met lage sociaal-economische status of taalachterstand.
Praktische initiatieven
Praktische initiatieven

Praktische initiatieven

  • Taalmaatjes: Scholen kunnen taalmaatjesprojecten opzetten met vrijwilligers of studenten (via bibliotheken, universiteiten of lokale initiatieven).
  • Ouderbetrokkenheid: Programma’s gericht op het betrekken van meertalige ouders bij het taalproces van hun kinderen.

 

Wij zijn pas tevreden als u dat bent!

Bij ons kan iedereen terecht voor logopedisch hulp, van jong tot oud. U als cliënt staat bij ons centraal, uw hulpvraag vormt ons uitgangspunt.